משמורת משותפת – משמעות משפטית ומעשית

משמורת משותפת משמעות

משמורת משותפת – המשמעות

כשמדברים על הנושא של משמורת משותפת חשוב להבין את המשמעות של ההסדר הזה. כדאי מאוד לדעת שההסדר הזה הופך לנפוץ יותר ויותר. בבתי המשפט הוא מאוד קיים. גם בבתי הדין הוא נפוץ יחסית.

יחד עם זאת, ההסדר של משמורת משותפת הוא לא אוטומטי. לא תמיד יחליטו על ההסדר הזה.

קיים הבדל בין מה שמכנים בעגה הציבורית "משמורת משותפת" לבין ההגדרה המשפטית העדכנית שלו. כיום אין כבר את המושג של משמורת משותפת. כיום, יש אחריות הורית משותפת. ויש במקביל את הנושא של אופן חלוקת זמני השהות.

להלן נרחיב ונסביר את 2 המושגים היסודיים הללו.

משמורת משותפת – משמעות של אחריות הורית

לפני שנסביר את העומק של המושג הזה, נקדים ונאמר מוסכמת יסוד.

ככלל תמיד תהיה אחריות הורית משותפת.

וכעת, להסבר הנושא עצמו. מה זה בכלל אומר אחריות הורית משותפת?

אחריות הורית זה ההגדרה של השורש של הסמכות ההורית. ההורים יכולים להחליט על החלטות שונות בנוגע לילדים הקטינים שלהם. כך למשל, הם יכולים להחליט באילו מוסדות לימוד הם ילמדו. הם יכולים להחליט החלטות רפואיות שונות. כמו למשל, האם לתת להם טיפול רפואי מסוג מסוים או דווקא מסוג אחר. לפני ניתוח במקרה הצורך, יש לקבל אישור מההורים המאשרים את ביצוע הניתוח ולאחר שהרופאים הסבירו את המשמעויות של הניתוח ואת הסיכונים הכרוכים בו. כלומר, להורים יש סמכות רחבה להחליט בשלל החלטות הנוגעות לילדים שלהם.

כך הוא המצב אצל כל ההורים. אלה החיים בזוגיות טובה. אך גם לאלה החיים בזוגיות מקרטעת של מחלוקות בלתי פוסקות. וזה נכון אפילו אצל הורים שנפרדו ואף התגרשו. זה לא קשור לשאלה של איפה הילדים נמצאים ברוב הזמן, שזה נושא חשוב מאוד ועליו נרחיב בהמשך המאמר. אך מה שברור זה שבאופן עקרוני האחריות ההורית היא משותפת.

יש לסייג ולומר שלעתים רבות יש משמעות לבית שבו הילדים גדלים להחלטות שיתקבלו בנוגע לילדים בהליכי גירושין. כך לצורך ההמחשה, במקרה שבו האבא הוא חרדי והאמא היא חילונית. אז כאשר בהם לדון באלו מוסדות לימוד יתחנכו הילדים, יינתן מן הסתם משקל רב לאופי הבית שבו גדלים הילדים במרבית הזמן. זה לא המשקל היחיד, אך בהחלט משקל משמעותי מאוד. יחד עם זאת, זה לא מוריד מזכותו של ההורה השני להיות שותף מלא ושווה בקבלת ההחלטות הנוגעות לילדים.

משמורת משותפת – משמעות חלוקת זמני שהות

לעיל הסברנו על המושג של אחריות הורית ועל אחריות הורית משותפת. הנושא הזה הוא הנושא הפשוט (בדרך כלל) בהליך הגירושין. החלק המורכב יותר הוא בדרך כלל באופן החלוקה של זמני השהות עם הילדים. מי יהיה ברוב הזמן עם הילדים? האם יחלקו באופן שווה את הזמנים בין האבא לבין האמא? האם לאחר ההורים יש יתרון מובנה על ההורה האחר?

יש היבטים רבים כיצד מודדים את האופן חלוקת זמני השהות. הפרמטר המרכזי הוא להתייחס ולבחון את טובת הילד. זה מושג שלעתים יכול להיות מאוד שנוי במחלוקת. אך יש כלים שמסייעים לבחון את טובת הילדים, ובהתאמה לכך להתאים את החלוקה הנכונה והיעילה של זמני השהות עם הילדים.

אין כללים מדוייקים, אך ישנם מספר תנאים מחייבים בכדי שיקבעו את החלוקה השווה של זמני השהות, מה שמכונה בעגה העממית (הלא מקצועית) "משמורת משותפת". לחצו כאן בכדי לראות את התנאים הללו ובכדי לבחון את הסיכוי שגם במקרה שלכם יקבעו הסדר של משמורת משותפת.

נקודה נוספת שחשוב לדעת היא שיש הקשר ברור בין הגיל של הילדים לבין אופן החלוקה של זמני השהות. לחצו כאן למאמר העוסק בנושא, ויכול להיות רלוונטי ביותר אם יש לכם ילדים שהינם מתחת לגיל 6.

סיכום

לסיכום יש שני מושגים שעלולים לביות מבלבלים, אך חשוב לשים לב להבדל המהותי ביניהם.

  • אחריות הורית משותפת. הנושא הזה מגדיר בעיקר את קבלת ההחלטות בנוגע לילדים. לפי החוק, האחריות ההורית היא משותפת לשני ההורים, וזה רלוונטי גם אם מתגרשים.
  • חלוקה שווה של זמני השהות. מכונה בשפת העם "משמורת משותפת". העניין הזה נוגע לאופן שבו מחלקים את זמני השהות של הורים פרודים או גרושים עם הילדים שלהם. מתי הילדים יראו את האבא ומתי את האמא.

הנושא של אופן חלוקת זמני השהות עם הילדים יכול להיות בליבת המחלוקת בין הצדדים מתגרשים ואף הגרושים. לשם כך, יש לפנות למייצג מקצועי (אם התיק קיים בבית המשפט, אז לעורך דין, ואם התיק מתנהל בבית הדין הרבני אז לטוען רבני). וזאת, בכדי שיסייע לכם לדאוג שהילדים נמצאים בידיים הכי טובות בעולם ושההסדר שיתבצע יהא הולם את טובתם האמיתית של הילדים שלכם.

תוכן עניינים

לייעוץ חינם השאירו פרטים בטופס

שלא תפספסו

לשיחת יעוץ חינם

נושא הפניה

לפני שאתם יוצאים

שלא תפספסו פגישת יעוץ חינם

נושא הפניה