הסכם משמורת משותפת – זה מתאים לכם?

הסכם משמורת משותפת

הסכם משמורת משותפת – רקע

את המאמר הזה אקדיש לכל מי שרוצה לערוך הסכם משמורת משותפת. זה נובע בדרך כלל מתוך רצון להגיע להסכמה. בנוסף לכך, במצבים רבים ההסדר של משמורת משותפת הוא אכן הכי יעיל וטוב. אם כי זה לא תמיד כך. שכן, ישנם פעמים שהסדר כזה הוא מזיק ואף פוגעני.

אחת הטראומות הגדולות ביותר שיש מכל מהלך כל שהוא להיפרדות בני זוג ועד לגירושין בפועל, הוא הטראומה שחווים הילדים. לא פעם ישנם לבני זוג ילד או כמה. הם יכולים להרגיש לפתע שהקרקע המוצקה שעליה הם חיו עד עתה נשמטת תחת רגליהם. עד עכשיו ההורים היו בשביליהם עוגן חזק שבם נאחזו בו. אך כרגע בשעת פרידתם נשארים הילדים במקום לא יציב ובטוח.

מה זה משמורת משותפת?

פתרון חלקי שניתן להביא לילדים של בני זוג העומדים להתגרש הוא חלוקה שווה בזמן השהות שלהם בין ההורים.

להסדר המשפטי הזה קוראים 'משמורת משותפת'. המשמעות שלו זה אחריות שווה של האם ושל האב על הילדים. זה כולל חלוקה של זמני השהות שלהם. כמובן ככל הניתן, ובהתאם לתנאים והנסיבות.

לכן, כל זמן שיש יכולת והסכמה בין ההורים לגידול מלא של הילדים, מומלץ לערוך הסכם מפורט ומסודר. ההסכם יעגן ביניהם את ההסכמות לגידול השווה של הילדים.

הסכם משמורת משותפת – דגשים חשובים

כאשר ההורים מסכימים ביניהם על משמורת משותפת, חשוב שהם ישימו לב על כמה דגשים בהם הם קובעים איפה הילדים ישהו והאם יש להם יכולת בכך. משום שאם לצורך ההמחשה, נקבע בהסכם שבימים א' – ג' הילדים יהיו אצל האב, אין אפשרות לגבר לבטל את ההתחייבות הזאת.

לעומת זאת אם האם הייתה משמורנית יחידה על הילדים, והאב לא הגיע להסדרי ראיה שיש לו עם הילדים, יש לזה פחות משמעות משפטית (מלבד הנזק הנפשי לילדים).

עוד דגש חשוב שכדאי לשים אליו לב לפני שעורכים הסכם 'משמורת משותפת'. והוא שיש קירבה גיאוגרפית בין ההורים. ובכך שיש לילדים יכולת ללמוד במוסד הלימודים שלהם בין שהם נמצאים אצל האב ובין אם הם נמצאים אצל האם.

והדגש הכי חשוב הוא שמומלץ מאוד שזה יעמוד לכם בראש מעיינכם, שבסופו של דבר המטרה היא טובת הילדים ולא טובת ההורים. ובסופו של יום כך גם הדיינים או השופטים שיעברו על ההסכם ויביאו לו תוקף, זה הדבר הראשון שהם יבדקו. האם ההסכם קולע לטובת הילדים או לא.

פתיחת ההסכם – זה אפשרי?

ניתן לפתוח מחדש הסכם של 'משמורת משותפת' יחסית בקלות. בטח ביחס לפתיחת הסכם גירושין. זה נובע משינוי של הנסיבות. לדוגמא: אם אחד מבני הזוג עבר דירה למקום מרוחק. במצב כזה כבר אין באפשרותו לגדל את ילדיו כמו שהיה על פי ההסכם. או לחילופין שחל על אחד מבני הזוג או על הילד חולי מסוים שאינו מאפשר זאת.

ככל ואתם מעוניינים בפתיחה מחודשת של ההסכם, יש לעמוד בכללים משפטיים חשובים. לעתים רבות יש להגיש בקשה מחודשת בפני אותה הערכאה משפטית שאשרה את ההסכם 'משמורת משותפת'. בית הדין הרבני או בבית משפט לענייני משפחה. אך מצד שני, ישנם פעמים שבהם ניתן יהיה להגיש את הבקשה דווקא במקומות אחרים.

לכן, בכל סיטואציה כזו כדאי לפנות ולהתייעץ עם אנשי המקצוע. במקרה זה, בטח ככל והתיק מתנהל בבית הדין הרבני הרי שכדאי להתייעץ עם טוען רבני בעל ניסיון בדיני משפחה.

תוכן עניינים

לייעוץ חינם השאירו פרטים בטופס

שלא תפספסו

לשיחת יעוץ חינם

נושא הפניה

לפני שאתם יוצאים

שלא תפספסו פגישת יעוץ חינם

נושא הפניה