הסכם יחסי ממון לאחר נישואין – האם זה אפשרי ומומלץ?

הסכם יחסי ממון לאחר נישואין

הסכם יחסי ממון לאחר נישואין – מה אומרת על כך הפסיקה?

לפני שאנחנו צוללים לעניין של עריכת הסכם יחסי ממון לאחר נישואין, נסביר בקצרה על הנושא של הסכם יחסי ממון.

בני זוג שנפרדים מחלקים את הרכוש ביניהם לפי הכללים שנקבעו בחוק ובפסיקה. בדרך כלל זה יהיה באופן שווה. יש מקרים שבהם החלוקה לא תהיה שווה, וזה תלוי במספר פרמטרים. אך ברמה העקרונית זה החלוקה הנפוצה שתקרה בדרך כלל.

בכדי להבטיח הסדר של חלוקה אחר יש לערוך הסכם ממון. במסגרת ההסכם מסדירים את האופן של חלוקת הרכוש בין הצדדים. בדרך כלל לוקחים בחשבון כמה כסף כל צד הביא איתו לנישואין. לפי זה מחלקים את הרכוש. אם כי, לא חייבים לחלק בהכרח לפי החלוקה הזו.

חשוב לדעת שבדרך כלל יש לאשר את ההסכם ממון. יש גופים שמוגדרים כמוסמכים לאשר את ההסכם ממון. כעיקרון בתי הדין הרבניים ובתי המשפט לענייני משפחה הם אלה שמוסמכים לאשר את ההסכם. במצבים מסוימים יש גופים נוספים שיכולים לאשר את ההסכם ממון (כמו למשל, נוטריון). בנוסף, יש מצבים שבהם בכלל לא צריך לאשר את ההסכם ממון. אם כי, ההמלצה היא תמיד לאשר את הסכם הממון, אף במצבים שבהם לא צריך את זה לפי החוק. הסיבה לכך היא למנוע ערעור לאחר מכן על התוקף של ההסכם.

לא ערכתי הסכם ממון, האם כבר מאוחר מדי?

יש זוגות שלא ערכו ביניהם הסכם ממון לפני החתונה, ושואלים את עצמם האם הם יכולים לערוך הסכם ממון לאחר נישואין.

התשובה היא חד משמעית: כן!

אפשר בהחלט לערוך הסכם ממון גם לאחר הנישואין. אלא שהתשובה המעשית לכך מתחלקת בין המישור המשפטי גרידא לבין המישור המעשי הכללי.

במישור המשפטי הנושא הזה הוא פשוט למדי. חד משמעית אפשר לערוך הסכם ממון לאחר הנישואין. אמנם יש הבדלים בפרוצדורה בין עריכת הסכם לפני הנישואין לבין עריכת הסכם לאחר הנישואין. אך ככל ועורכים את ההסכם ומבצעים את הנדרש מבחינת הפרוצדורה הרי שההסכם יהיה תקף משפטית באופן מלא.

הסכם יחסי ממון לאחר נישואין – היבט מעשי ופרקטי

במישור המעשי הנושא הזה הוא עם משמעויות רבות.

לפני הנישואין זה דבר די מקובל בקרב ציבורים נרחבים מאוד (אם כי לא בקרב כל הציבור) לערוך הסכם ממון. לא מתייחסים לזה כאל חשדנות בסיסית לפני הנישואין או בכיוונים של חוסר אמון מראש בין הצדדים. לכן, הדבר הזה הוא יחסית קל ופשוט לעריכה ולהסכמה וזה גם לא פוגע באידיליה וביחסים שבין הצדדים.

אגב, בקרב המגזרים ששם פחות נפוץ לערוך הסכם ממון, הרי שאנשים רבים נמנעים מלערוך הסכם ממון. יש בכך אפילו מידה רבה של היגיון. הסיבה לכך היא מפני שכאשר הדבר הזה אינו מקובל (גם אם שלא בצדק) הרי שעצם העלאת הנושא הזה עושה את הרושם כאילו בכוונת בן הזוג לפרק את החבילה ועוד בטרם הנישואין. כלומר לפני הנישואין כבר חושבים בכיוון של מה יקרה אם יתגרשו. הדבר הזה עלול אף להוביל למצב שבו הגירושין מתממשים בשל חוסר האמון ואי ההבנה בין הצדדים. אך מצב זה הינו רק בקרב המגזרים שבהם עריכת הסכם ממון כלל אינה קיימת או קיימת במקרים בודדים בלבד.

לעומת זאת כאשר עוסקים בנוגע לעריכת הסכם יחסי ממון לאחר נישואין הדבר הוא כבר אחר לגמרי. זה מקשה על האפשרות לערוך את ההסכם מבלי לגרור פיצוצים בין הצדדים. זה מגביר את התקשורת על כך שאולי בכלל כל חיי הנישואין יתפרקו. לכן הדבר הזה מסכן אתכם במידה רבה. יחד עם זאת, יש לדבר תועלת רבה מאוד במניעת הליכי גירושין קשים ואמוציונליים.

ההמלצה המקצועית

קשה להמליץ באופן מקצועי באופן כללי על הנושא. בכל מקרה פרטני יש היבטים רבים שצריך לשקלל אותם בכדי לקבל החלטה מקצועית נכונה. לשם כך כדאי להתייעץ עם איש מקצוע בעל ניסיון בתחום.

אפשר לתת כמה קווים מנחים שאולי יסייעו בניתוח החלופות אם לערוך הסכם ממון בכלל ואם לערוך הסכם יחסי ממון לאחר נישואין בפרט.

  • ראשית, כדאי לבדוק עד כמה ההסכם ישנה את המצב המשפטי. קרי, מה התוצאה המשפטית עם ההסכם לעומת מה המצב המשפטי בהעדר ההסכם. זה יעזור לנתח עד כמה חשוב לערוך הסכם או שאפשר בהחלט להימנע מכך.
  • האם מקובל בציבור שלכם לערוך הסכם ממון. אם כן, יש יתרונות רבים לעריכת הסכם. אם לא, יש פתרונות משפטיים יצירתיים שיוכלו לתת מענה גם ללא הסכם ממון. זה אמנם מורכב יותר, אך בהחלט אפשרי.
  • אם אתם כבר אחרי החתונה, האם ערכתם הסכם ממון לפני הנישואין וכעת אתם רוצים לשנות את זה. אם כן, מהי הדינמיקה ביניכם ומה מוביל למחשבה הזו. האם אתם מודעים להשלכות המשפטיות של זה.
  • אם אתם אחרי החתונה וטרם ערכתם הסכם ממון, כעיקרון כדאי מאוד להגן עליכם ולערוך הסכם ממון, אך יש לבחון זאת בשאלות הנ"ל וכן איך לעשות את זה הכי נכון שיש ובאופן שלא ישפיע לרעה על היחסים ביניכם.

סיכום

כאשר מדברים על לערוך הסכם יחסי ממון לאחר נישואין יש לדבר הזה מספר היבטים.

ההיבט המשפטי הוא קל יחסית. אמנם זה דורש לנסח מבחינה משפטית ולפעול בהתאם לפרוצדורה המקצועית. אך זה הליך מהיר יחסית.

מבחינת הדינמיקה בין בני הזוג זה יכול להשפיע לטובה ועלול להשפיע לרעה. יש לפעול באופן חכם בכדי למנוע את הקשיים שעלולים לצוץ. אך לא כדאי לתת לחששות הללו לנהל אתכם. שכן, לא כדאי להגיע למצב שבו אין ביניכם בכלל הסכם ממון. זה נכון במיוחד כאשר יש פערים מאוד גדולים בין המצב המשפטי בהעדר הסכם ממון לבין המצב המשפטי לאחר עריכת הסכם ממון.

תוכן עניינים

לייעוץ חינם השאירו פרטים בטופס

שלא תפספסו

לשיחת יעוץ חינם

נושא הפניה

לפני שאתם יוצאים

שלא תפספסו פגישת יעוץ חינם

נושא הפניה