איך פותחים תיק ברבנות לגירושין? המדריך המלא

איך פותחים תיק ברבנות לגירושין

איך פותחים תיק ברבנות לגירושין? – הקדמה

שואלים את עצמכם איך פותחים תיק ברבנות לגירושין?

אם אתם חושבים על לעשות את הצעד של להתגרש, אתם בטח שואלים את עצמכם איך עושים את זה.

במאמר זה ניתן הדרכה מעשית איך עושים את זה. נפרט שלב שלב מה עושים, וכיצד. נפרט היכן המכשולים וממה צריך להיזהר לפני ותוך כדי שאתם פותחים את התיק.

המטרה של המאמר זה לתת לכם סל כלים וידע רלוונטי שיסייע לכם לפתוח את תיק הגירושין ברבנות. כמובן שהמידע האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני.

אתם בטוחים שאתם רוצים להתגרש?

גירושין זה דבר לא פשוט בכלל. זה הליך שיכול להיות מאוד רגיש. פעמים רבות ההליך אף יהיה אמוציונלי. אם אפשר לפתור את הבעיות ולגשר על המחלוקות, הרי שהדבר בהחלט כדאי. לא תמיד זה אפשרי. גם לא תמיד הדבר חכם. שכן, עלול להיווצר מצב שרק דוחים בעיות ומטאטאים אותם מתחת לשולחן. ואז מה שיקרה זה שכחלוף מספר שנים הבעיות מתפרצות לפתע במלוא עוזן. כשזה יקרה, הדברים בדרך כלל מסתבכים בהרבה ביחס למצב שהיה מלכתחילה. אך ככל וההמלצה המקצועית במקרה שלכם היא לנסות וליישב את המחלוקות (בדרך כלל במסגרת של טיפול זוגי מקצועי), הרי שהדבר בהחלט כדאי. זה יכול לפתור את הבעיה הקשה הקיימת בזוגיות מקרטעת.

נניח שחשבתם על זה ובדקתם את עצמכם ולא נראה לכם שטיפול זוגי זה הפתרון ואתם נחושים להתגרש, אז אין מנוס מלהתגרש.

במצב כזה יש 2 דרכים כיצד לנווט את ההליך של הגירושין. אפשר (וככלל אף עדיף) להתגרש בהסכמה. אם אי אפשר להתגרש בהסכמה, אז צריך להתגרש ללא הסכמה.

להלן נפרט את הדברים מבחינה פרוצדורלית כיצד לבצע את פתיחת התיק לגירושין בהסכמה, וכיצד לבצע את פתיחת תיק הגירושין כאשר אין הסכמה על הגירושין עצמם או על פרטים הנוגעים לגירושין (כמו למשל, על הילדים או על הרכוש).

גירושין בהסכמה – המסלול המהיר והבטוח

הכי קל ופשוט זה להתגרש בהסכמה.

מה שעליכם לעשות בכדי להתגרש בהסכמה זה לפתוח תיק של גירושין בהסכמה. זה עולה אגרה לבית הדין. עליכם לשלם את האגרה ואז להמתין לדיון. זה בדרך כלל עניין של ימים אחדים (לרוב אף פחות משבוע).

במועד שנקבע עליכם להגיע לדיון לשם סידור גט ואף לצורך אישור הסכם הגירושין וסידור הגט אם ערכתם הסכם מקיף.

זהו. בזה סיימתם ואתם גרושים לכל דבר ועניין. ההליך הוא קל, מהיר ופשוט.

הבעיה היא שלא תמיד מצליחים להגיע להסכמות. במיוחד כאשר יש אמוציות גבוהות מאוד.

מה עושים במצב כזה? האם יש לכך פתרון?

יש לכך 2 פתרונות מרכזיים:

  1. לנסות לנהל משא ומתן עם הצד השני בכדי להכין הסכם הוגן שיפתור את המחלוקות הקיימות (את כל המחלוקות או אפילו רק את חלקן). בשביל לעשות את זה בצורה יעילה, אתם בדרך כלל תצטרכו את העזרה המקצועית. זה יכול להיות עזרה של עורך דין או של טוען רבני שייצג אתכם במשא ומתן. שכן, אדם מקצועי מכיר את הפסיקה העדכנית. הוא יודע למצות את הזכויות שלכם. זה כולל דברים שאתם כנראה אפילו לא יודעים אותם. כולל דברים שאתם זכאים וכיצד לקבל את זה בצורה יעילה.
  2. לפתוח תיק גירושין ובו בית הדין או בית המשפט יכריע בסכסוך. זה אפשרות שתמיד עדיף למנוע אותה. וזאת, בכדי לסיים את ההליך באופן יפה ומכבד. ובפרט כאשר יש ילדים ברקע. מפני שהילדים הם אלה שהכי מתקשים לשרוד כאשר יש את המאבקים המשפטיים המתישים והסוערים. אך כאשר אין ברירה אחרת, זה האפשרות היחידה. יתרה מזאת, אם אין ברירה אחרת, לילדים יהיה עדיף הורים שהתגרשו מאשר הורים שרבים ביניהם בעודם יחד.

נניח וניסיתים את שלבי המשא ומתן וזה לא צלח, אתם צריכים כעת לפתוח תיק של גירושין. איך עושים את זה?

לשם כך בדיוק הכנו את המדריך המפורט שיסביר לכם צעד אחר צעד מה עליכם לעשות בכדי לפתוח תיק ברבנות לגירושין.

איך פותחים תיק ברבנות לגירושין – צעד אחר צעד

בכדי להתגרש תצטרכו לבצע כמה שלבים. נסביר את הדברים בראשי פרקים ואז נסביר את כל אחד מהשלבים באופן מפורט בכדי שתדעו כיצד לבצע את הדברים.

השלבים הם כדלהלן.

  • פתיחת תיק ליישוב סכסוך.
  • מעבר של פגישות מהו"ת.
  • סגירת התיק ליישוב סכסוך.
  • פתיחת תיק של תביעת גירושין.
  • כריכת נושאים רלוונטיים לתוך תביעת הגירושין (אופציונלי והכדאיות שלו משתנה מאוד לפי המאפיינים של התיק).

להלן נפרט את הדברים כיצד מבצעים כל שלב.

איך פותחים תיק ברבנות לגירושין? צעד ראשון – פתיחת תיק ליישוב סכסוך

הצעד הראשון שעליכם לבצע אם אתם רוצים לבצע את פתיחת תיק ברבנות לגירושין זה לפתוח תיק ליישוב סכסוך.

החוק מחייב אתכם לפתוח תיק ליישוב סכסוך לפני שמגישים את תביעת הגירושין.

את התיק הזה פותחים באמצעות טופס מיוחד וייעודי, ולאחר ששילמתם את האגרה הנדרשת בגין פתיחת התיק ליישוב סכסוך. סכום האגרה משתנה מעת לעת. נכון לשנת 2024 עומד סכום האגרה בבית הדין הרבני על פתיחת תיק ליישוב סכסוך בסך של 113 ש"ח. את התשלום הזה תוכלו לבצע באשראי ובאפשרויות נוספות, לבחירתכם.

אגב, ישנה חשיבות רבה להיות הצד שפותח את התיק ליישוב סכסוך. זה מעניק לכם יכולות שלא יהיו לצד השני. לשם כך, כדאי לבדוק היכן שווה לכם לנהל את התיק. האם עדיף לכם להתנהל בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה. זו שאלה שמצריכה בחינה מדויקת בידי איש מקצוע בעל ניסיון רב בתחום (עורך דין לענייני משפחה או טוען רבני).

פגישות מהו"ת – מה זה?

לאחר שפתחתם את התיק ליישוב סכסוך, יזמנו אתכם לפגישה ביחידת הסיוע. מי שנוכחים במפגשים הללו זה עובדת סוציאלי מטעם יחידת הסיוע, הצדדים עצמם, והחל מהמפגש השני גם המייצגים של הצדדים.

מפגשים אלו הם למעשה ניסיון ליישב את הסכסוך ולנתב אותו לאפיקים אחרים שאינם ערכאה משפטית. כמו למשל, להליך של טיפול זוגי או להליך של גישור מקצועי.

המפגשים הללו נקראים פגישות מהו"ת. זה בעצם ראשי התיבות של "מידע, היכרות ותיאום".

ככל וההליך צלח, מצוין. יפנו אתכם להליך אלטרנטיבי בתקווה והוא יצלח.

ככל וההליך ליישוב סכסוך לא צלח, יש דד ליין שכאשר הוא פוקע, מסתיים לו ההליך הזה.

סגירת תיק ליישוב סכסוך – נקודת מעבר משמעותית

רצוי מאוד (לעתים אף חובה) לקבל את האישור על סגירת התיק ליישוב סכסוך. זה נדרש פעמים רבות בטרם אתם פותחים את התיק ליישוב סכסוך.

בכדי למנוע עיכובים מיותרים שעלולים לפגוע בכם (לעתים אף לגרום לנזק בלתי הפיך מהסיבה שנפרט להלן), כדאי מאוד שתקבלו את האישור על סגירת התיק ליישוב סכסוך. פעמים רבות לא מקבלים את האישור הזה באופן אוטומטי, ולמעשה יש לבקש את זה באופן מפורש.

פתיחת תיק תביעת גירושין

לאחר שהתיק ליישוב סכסוך נסגר, אתם יכולים להגיש תביעת גירושין.

שימו לב שהגשת תביעת גירושין כרוכה בתשלום אגרה לערכאה המשפטית. יש לשלם את האגרה מראש, שכן ללא תשלום האגרה הרי התיק לא ייפתח.

יש חשיבות קריטית לזהות הערכאה המשפטית שבה אתם פותחים את התביעה. מאוד חשוב לפתוח את התיק בערכאה המתאימה בכדי למנוע פגיעה קשה בזכויות שלכם. זו גם הסיבה שכל עיכוב בשלב הזה יכול לגרום לנזק בלתי הפיך. שכן, ככל והצד השני הגיש לפניכם את התביעה בערכאה שאינה נוחה לכם, זה משהו שלא תמיד ניתן לתיקון. ואז המשמעות היא שהפסיקה יכולה להיות מאוד מוטה כנגדכם. שכן, פעמים רבות אפשר לצפות באופן מדויק את פסק הדין וזה בהתאם לזהות הערכאה שדנה בתיק. כן, ברוב הפעמים יש הבדל בתוצאה אם התיק מתנהל בבית הדין או בבית משפט.

ישנם סטיגמות רבות היכן עדיף לגברים ולנשים לפתוח את התיק. מניסיון, הסטיגמות הללו אינן שוות את הנייר עליהם הן נכתבו. כל מקרה לגופו וזה לא שערכאה אחת מפלה באופן שיטתי גברים או נשים. זה תלוי במכלול הנסיבות וכל תיק הוא עולם ומלואו ואין תיק שדומה לתיק אחר. לכן, זה השלב שקריטי להתייעץ לגביו לפני שאתם עושים צעד נמהר שיחרוץ את עתידכם.

כריכת תביעות נוספות לתביעת הגירושין

הצעד הזה קיים בבית הדין הרבני. לא תמיד כדאי להשתמש בזה. מה שבטוח, שזה נושא שצריך להיזהר מאוד מלעשות את זה ללא איש מקצוע מנוסה (מכיוון שההליך הזה הוא בבית הדין הרבני, אז ישנה חשיבות להתייעצות עם טוען רבני לענייני משפחה).

אפשר לכרוך נושאים כמו תביעת זמני שהות עם הילדים, תביעת רכוש, תביעת מזונות ועוד.

שימו לב: אם כורכים תביעות לתביעת גירושין, זה מחייב פתיחת תיק נפרד לכל נושא. זה גם אומר בין היתר שתצטרכו לשלם אגרה נפרדת על כל אחד מהתיקים הללו.

אמנם עלות האגרה זה מאות בודדים של שקלים, אך בתיק של גירושין עם ילדים ועם רכוש, הרי שהגשת תביעת גירושין כרוכה תעלה כאלפיים ש"ח רק בגין תשלום האגרות הנדרשות.

איך פותחים תיק ברבנות לגירושין? – סיכום

לסיכום, ישנה פרוצדורה מאוד מסודרת בכדי לפתוח באופן יעיל תיק ברבנות לגירושין.

חשוב מאוד להתייעץ עם טוען רבני לפני שעושים צעד של פתיחת תיק ברבנות לגירושין. לפעמים שינוי אחד קטן הוא דבר נדרש ואם לא תבצעו אותו אתם עלולים לשלם על כך ביוקר, וכל זה בגלל שנמנעתם מלשלם את העלות של פגישת הייעוץ עם מייצג מקצועי.

נזק בהליך גירושין יכול להיות יקר מאוד בשבילכם ובשביל הילדים שלכם. לכן, תמיד כדאי לפעול בזהירות ותוך התייעצות וליווי מקצועי מתמיד.

בהצלחה!

תוכן עניינים

לייעוץ חינם השאירו פרטים בטופס

שלא תפספסו

לשיחת יעוץ חינם

נושא הפניה

לפני שאתם יוצאים

שלא תפספסו פגישת יעוץ חינם

נושא הפניה